Οι απαντήσεις του «Δικτύου» στο ερωτηματολόγιο της ομάδας «Ποδηλάτες Παπάγου-Χολαργού»

12/05/2014

Εισαγωγικά – Διευκρινιστικά


Πριν προχωρήσουμε στις απαντήσεις του ερωτηματολογίου, θεωρούμε αναγκαίο να ορισθεί και να ληφθεί υπόψη το γενικό πλαίσιο θεώρησης εντός του οποίου επιχειρείται να περιγραφούν.


Πρέπει να αναγνωρίσουμε το γεγονός ότι οι σύγχρονες πόλεις δεν φτιάχτηκαν με κύριο γνώμονα τις ανθρώπινες ανάγκες. Ακολούθησαν συγκεκριμένες απαιτήσεις που υπαγόρευε και συνεχίζει να υπαγορεύει η «οικονομία της αγοράς» ως κυρίαρχο πολιτικό και κοινωνικό σύστημα. Η «αναπτυξιολαγνεία» επικράτησε σε βάρος της δημοκρατίας στην πολιτική, κοινωνική, πολιτιστική και οικολογική της διάσταση. Το περιβάλλον επιβαρύνεται και επηρεάζεται τόσο από οχλήσεις μεγάλης κλίμακας όπως οι βιομηχανίες, όσο και από τις καθημερινές δραστηριότητες και επιλογές των πολιτών.


Ένας συνολικός επανασχεδιασμός των πόλεων με βάση τις κοινωνικές ανάγκες, δεν μπορεί παρά να περιλαμβάνει την επικράτηση ενός νέου ηθικού κώδικα ήπιων μετακινήσεων (ΜΜΜ, ποδήλατο, περπάτημα) που θα διαπνέεται από αξίες όπως ο αντικαταναλωτισμός, η αλληλέγγυα οικονομία και η οικονομική «απομεγένθυση». Ένα τέτοιο σχέδιο, όσο φιλόδοξο και αν είναι, δεν μπορεί να έχει καμιά επιτυχία, χωρίς την άμεση εμπλοκή των πολιτών, τόσο στον σχεδιασμό, όσο και στην εφαρμογή.


Απαντήσεις


1. Αναγνωρίζετε τα οφέλη της χρήσης του ποδηλάτου ως μέσο μετακίνησης για τον ποδηλάτη, για τον δήμο και για το κοινωνικό σύνολο και πως σκοπεύετε να το εντάξετε στην καθημερινότητα του δημότη;


Η απάντηση σε αυτήν την ερώτηση δεν μπορεί παρά να είναι από όλους καταφατική.


Ο Δήμος αυτό που αρχικά μπορεί να κάνει από την πλευρά του είναι να εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο «Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας» (ΣΒΑΚ). Ταυτόχρονα να πείσει, ότι το ποδήλατο είναι «ευγενές» κοινωνικό μέσο μετακίνησης των δημοτών με όφελος οικονομικό, περιβαλλοντικό. Επίσης, συνεισφέρει στην σωματική και ψυχική υγεία όσων το επιλέγουν. Το ποδήλατο μπορεί να ενταχθεί στην καθημερινότητα με τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων εντός των ορίων του δήμου και όπου αυτό είναι εφικτό από άποψη γεωμετρίας και κλίσεων. Θα γίνει προσπάθεια για συνεργασία με τους όμορους δήμους Αγ. Παρασκευής, Αθηναίων και Ζωγράφου διότι οι ποδηλατόδρομοι για να επιτελούν το έργο τους θα πρέπει να έχουν συνέχεια διατρέχοντας τον αστικό ιστό. (π.χ. γέφυρα πεζών-ποδηλάτου επί της Λ. Κανελοπούλου (Κατεχάκη) για τη σύνδεση του δήμου με την πολυτεχνειούπολη και το πάρκο Γουδή κλπ.)


2. Ποιες υποδομές σκοπεύετε να δημιουργήσετε για την ασφαλέστερη χρήση του μέσου αυτού στον δήμο μας;


Αποτελεί προγραμματική μας θέση η εκπόνηση ΣΒΑΚ. Ένα από τα στοιχεία του ΣΒΑΚ θα είναι και η χωροθέτηση ποδηλατοδρόμων ως κομμάτι του συνολικού επανασχεδιασμού των μετακινήσεων εντός του αστικού ιστού. Λαμβάνοντας υπόψη στο σχεδιασμό και τις προτάσεις των Ποδηλατών, συγκεκριμένες οδοί θα χαρακτηριστούν ως άξονες ήπιας κυκλοφορίας, αφαιρώντας θέσεις παρόδιας στάθμευσης Ι.Χ. και αντικαθιστώντας αυτές με ποδηλατοδρόμους. Με ταυτόχρονη εξέταση των προτάσεων, στο υπό οριστικοποίηση master plan του Μητροπολιτικού πάρκου Γουδή. Με δημιουργία σταθμών μετεπιβίβασης στη Λ. Μεσογείων πλησίον των σταθμών μετρό και λεωφορείων.


Ο Δήμος θα πρέπει να υποστηρίξει υλικά τον συμφωνηθέντα σχεδιασμό, με κατάλληλη σήμανση (όριο ταχύτητας, διαγράμμιση) αλλά και υλικοτεχνική υποδομή (θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων, διαπλάτυνση πεζοδρομίων, ράμπες, απομάκρυνση εγκαταλειμμένων αυτοκινήτων). Παράλληλα θα πραγματοποιείται αντίστοιχη τακτική ενημέρωση των πολιτών και εκπαίδευση των μικρότερων ηλικιών σε πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής αφού εξετασθεί η δυνατότητα δημιουργίας του. (σε τοπικό ή διαδημοτικό επίπεδο αν αυτό είναι δυνατόν). Επίσης, θα πρέπει να εξεταστούν προτάσεις για την λειτουργία συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων του δήμου μέσω ενός συστήματος ενοικίασης με πολύ μικρό κόστος, με τρόπο όμως που να μην απαξιώνεται εκ του αποτελέσματος η πρόταση, αλλά να είναι λειτουργική και συμφέρουσα οικονομικά για το Δήμο.


3. Τι δράσεις θα πραγματοποιούσατε στην ετήσια Ευρωπαϊκή εβδομάδα κινητικότητας 16-22 Σεπτεμβρίου ώστε να ευαισθητοποιήσετε τους δημότες στη χρήση εναλλακτικών μέσων μετακίνησης στο δήμο μας (ΜΜΜ, περπάτημα, ποδήλατο);


Ο επανασχεδιασμός των μετακινήσεων θα πρέπει να έχει ως στόχο έναν μόνιμο και βιώσιμο χαρακτήρα. Η καθιέρωση διεθνών ημερών και εβδομάδων έχουν συνήθως εντυπωσιοθηρικό χαρακτήρα. Ο μόνιμος και βιώσιμος χαρακτήρας πρέπει να διαπνέει το συνολικό πλάνο για την προώθηση της χρήσης και την εκπαίδευση των πολιτών στο ποδήλατο ως ευγενές μέσο μεταφοράς, αναψυχής και άθλησης, πλάι στα υπόλοιπα ήπια μέσα μετακίνησης.


Ένα ενδεικτικό πρόγραμμα, θα μπορούσε να είναι το παρακάτω:


α) Δύο ποδηλατοπορείες. Η πρώτη- ημερήσια- θα διατρέξει όλο το δήμο περνώντας από σημεία φυσικού και ιστορικού ενδιαφέροντος (Υμηττός, Μονή Αγ. Ιωάννη, άλση , ρέματα κλπ) και καταλήγοντας στο Πάρκο Γουδή. Η –δεύτερη-νυχτερινή θα κινηθεί επί κυρίων βασικών αξόνων (Κύπρου, Περικλέους, Ναυαρίνου, Εθν. Αντιστάσεως κλπ.) με ταυτόχρονη οργάνωση διαδραστικών εκδηλώσεων.
β) Οργάνωση του Ποδηλατικού αγώνα δρόμου εντός του δήμου με τρεις διαφορετικές χιλιομετρικά διαδρομές για ενήλικες, παιδιά και για Άτομα με Ειδικές Ανάγκες.
γ) Οργάνωση ποδηλατικού αγώνα κατάβασης βουνού από συγκεκριμένα μονοπάτια του Υμηττού


4. Σκοπεύετε να μειώσετε τη χρήση του Ι.Χ. στο δήμο μας με την παράλληλη αύξηση εναλλακτικών μέσων μετακίνησης για τον δημότη, και με ποιο τρόπο;


Οποιοσδήποτε επανασχεδιασμός των μετακινήσεων, δεν μπορεί παρά να περιλαμβάνει την αποτροπή χρήσης του αυτοκινήτου και την ενίσχυση των ήπιων μορφών μετακίνησης (ΜΜΜ, ποδήλατο, περπάτημα). Απαιτείται η εκπόνηση και εφαρμογή ολοκληρωμένου προγράμματος κυκλοφορίας υπέρ των ήπιων μορφών μετακίνησης με αντίστοιχη τροποποίηση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών των πεζοδρομίων, χάραξη ποδηλατολωρίδων κλπ., που σταδιακά θα «εκπαιδεύει», θα συνεργεί και θα μεροληπτεί υπέρ αυτών των μορφών ήπιας μετακίνησης.


5. Κρίνετε απαραίτητη την ύπαρξη ενός Υπευθύνου για τη Βιώσιμη Κινητικότητα στην δημοτική σύνθεση, στα πρότυπα σύγχρονων ευρωπαϊκών πόλεων; Θα προχωρήσετε στον ορισμό αντιδημάρχου με την αρμοδιότητα αυτή;


Επειδή πιστεύουμε ότι η βιώσιμη αστική κινητικότητα στην πόλη μας είναι ζήτημα πολιτικής βούλησης, απαιτείται η ανάληψη ευθύνης από ένα υπεύθυνο άτομο το οποίο να χειρίζεται αυτά τα θέματα (αντιδήμαρχος) σε συνδυασμό με τα ζητήματα οδικής ασφάλειας. Επιπλέον θα προτείναμε δημιουργία Ακαδημίας Ποδηλασίας Δρόμου και Βουνού στον ΔΟΠΑΠ.


6. Συμφωνείτε σε μια αλλαγή του τρόπου ανακατασκευής των πεζοδρομίων ώστε να δοθεί στον δημότη ο πραγματικός χώρος που είναι απαραίτητος για να κινηθεί με ασφάλεια και άνεση (Α.Μ.Ε.Α. , γονείς με παιδιά, ηλικιωμένοι, κ.ά.) ;


Όχι μόνο συμφωνούμε με την αλλαγή αυτή, αλλά και θεωρούμε απαράδεκτη την ακολουθούμενη τακτική από την παρούσα Δημοτική Αρχή. Η κατασκευή πεζοδρομίων οφείλει να πληρεί τις διεθνείς σχετικές τεχνικές προδιαγραφές για την ασφαλή μετακίνηση πεζών κάθε ηλικίας, ,ποδηλατών και Α.Μ.Ε.Α. Για το θέμα αυτό, έχουμε καταθέσει από το 2011 σχετική πρόταση.


7. Έχετε κάποιο σχέδιο δημιουργίας ενός δικτύου ποδηλατικών διαδρομών; Παραθέστε μας τις οδούς που θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν ποδηλατικές λωρίδες ή διαδρομές συνύπαρξης ποδηλάτου με Ι.Χ.


Έχουμε υπόψη μας την πρόταση της παναττικής συλλογικότητας ΠΟΔΗΛΑΤισσΕΣ για το παναθηναϊκό δίκτυο (κεντρικοί άξονες) ποδηλατοδρόμων, καθώς και την πρόταση των «Ποδηλατών Παπάγου Χολαργού» για τις «διαδρομές συνύπαρξης» τα οποία θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και να τεθούν σε διαβούλευση πριν την υλοποίηση οποιουδήποτε σχεδιασμού.
Τα ζητούμενα στο σχεδιασμό είναι: η Οριζόντια σύνδεση των γειτονιών του Παπάγου –Χολαργού από την Λ. Κατεχάκη έως τα όρια του δήμου Αγ. Παρασκευής και η κάθετη, σύνδεση των γειτονιών Παπάγου-Χολαργού με τη Λ. Μεσογείων, σταθμούς μετρό και αστικών συγκοινωνιών.